Sataa vaalimainoksia

Paitsi vettä, niin ensimmäisenä ennakkoäänestyksen päivänä on satanut vaalimainoksia. Kuten ennustaa saattaa ensimmäinen äänestyspäivä on saanut puolueet ja ehdokkaat panostamaan lehti-ilmoituksiin. Kun ei päästä torille ja kadulle, niin pannaan tuulemaan edes mediassa. Kun en itsekkään päässyt tänään jokirantaan, niin katsoin läpi päivän vaalimainokset Turun Sanomista (myös sen verkkolehdestä). Koska satoi koko päivän, jutusta tuli pitkähkö.

Puolueiden tunnuslauseiden tasolla kaikki ovat nyt tasa-arvon ja koulutuksen puolella, enemmän tai vähemmän uskottavasti. Kaikkien mainokset eivät nyt tule kuitenkaan ihan samasta viestintätoimistosta. Vaalissa on kyse siitä, saavatko tasa-arvoa myös käytännössä toteuttavat puolueet riittävästi voimaa valtuustoon. Toiseksi on tietysti kyse siitä, että läpimenevät ehdokkaat ovat osaavia ja luotettavia.

Tämän päivän (26.5.2021) Turun Sanomissa Vasemmistoliitto, Keskusta ja Perussuomalaiset julkaisevat puolen sivun mainokset, joissa esitellään kaikki ehdokkaat. Muut puolueet menevät pormestariehdokkaat edellä. Kokoomus on ostanut etusivulle puolen sivun kokoisen kuvan, jossa ovat pormestariehdokas Minna Arve ja puheenjohtaja Petteri Orpo. Vihreiden ja Keskustan pormestariehdokkaista löytyy koko sivun mainokset lehden verkkoversiosta.

Kokoomus ja RKP nojaavat muutenkin henkilömainoksiin. Turun Sanomien verkkoversiossa on kaksi koko sivun henkilömainosta. Niko Aaltosen (Kok) teema on Turun kehittyminen ja menestyminen, sekä satsaaminen tulevaisuuteen. Kuvassa ehdokkaalla on puvuntakki, ei kravattia, mutta hieno rannekello näkyy puoliksi. Siis viestitään rentoa menestystä. Nicke Wulffin (RKP) mainoksessa korostetaan yhteistyötä, mikä sopii pienelle RKP:lle hyvin. Myös sanat koulutus ja parempi tulevaisuus ovat mukana. Nicken tyyli on rento: villapaita, ei puvuntakkia.

Painetun Turun Sanomien etusivulla on kokoomuksen mainoksen lisäksi Keskustan, Sosiaalidemokraattien ja Vihreiden pormestariehdokkaiden sekä kahden demarin, kahden kokoomukselaisen ja yhden perussuomalaisen henkilömainokset. Hauskin sanaleikki syntyy kokoomuksen opiskelijaehdokkaan Alvar Euron nimestä. Hän on varmaan joutunut kuulemaan alvariinsa nimestään väännettyjä vitsejä euron kaupasta. Hän on tarttunut asiaan itse: ”Euron panoksella parempi Turku”.

Kokoomus on ollut päävastuussa Turussa tehdyistä päätöksistä ja myös surullista kuuluisuutta saaneista investointien mokauksista. Niinpä se keskittyy nyt vastuun kantamisen sijasta tulevaisuuteen. Puolue vetoaa edelleen yrittäjiin ja hyvin menestyneisiin asiantuntijoihin. Kokoomuksen mainoksista on nyt kadonnut se paljon pilkattu ”Sydän oikealla” -tunnus, paitsi että pieni sininen sydän näkyy parissa henkilömainoksessa. Ilkka Kanervan tarjoaa kokemusta ja vaikuttavuutta, ja pieni sininen sydän on Turussa. Jaana Kiviluote käyttää myös sinistä sydäntä luvaten erityisopettajan ja kasvatustieteen tohtorin ammattitaitoa niin lapsille, nuorille kuin ikääntyville.

Perussuomalaisten valtakunnallisessa tunnuksessa halutaan takaisin kansallinen yhtenäisyys: ”Äänestä Suomi takaisin”. He vetoavat myös liikkuviin äänestäjiin: ”Tällä kertaa äänestän perussuomalaisia.” Kaikenlainen kansanomainen epävarmuuden ja tyytymättömyyden aihe halutaan äänestämisen perusteeksi. Ison mainoksen alussa on suurennettu kuva pormestariehdokas Mikael Miikkolasta. Ehdokkaiden joukossa on paljon yrittäjiä ja keskijohtoa, mutta myös eläkeläisiä, opiskelijoita ja palvelualan työntekijöitä. Silmään osuu Joonan titteli: Junior Customer Success Manager (sanatarkasti ”nuorempi asiakasmenestyksen hoitaja”). En kyllä kadehdi hänen hommiaan.

Keskustan kuntaohjelma kattaa kaiken hyvän, mutta pormestariehdokas Jarmo Laivorannan mainoksessa ”suunta parempaan” tarkoittaa nimenomaan talouden kuntoon saattamista. Ohjelmaan sisältyy menosäästöjä, hankintatoimen remonttia, vuokratiloista luopumista, tuhlaamisen lopettamista konsulteille, sekä sanomista ”ei” raitiotielle. Keskustan mukaan koronan hoidon ja yritystukien aiheuttamista veloista pitää selvitä ilman verojen ja maksujen korotuksia. Tätä se kutsuu arkijärjeksi. Keskustan listalla on paljon yrittäjiä ja hyvin monien eri alojen edustajia, jotka edustavat hyvinkin erilaisia arvoja ja etuja. Niiden yhteen tuominen ei ole aivan vaivatonta, paitsi tietysti aluepohjalta.

Vihreiden pormestariehdokkaan Elina Rantasen mainoksessa on hieman monimielinen tunnus ”Huomenna Turku on vihreä”. Siis myös Vihreät haluavat puhua tulevaisuudesta. Vihreiden ehdokaslista on nuorekas, hyvin koulutettu ja monietninen. Joukossa on paljon menestyneitä asiantuntijoita ja yrittäjiä. Myös viestinnän osaamista varmaan riittää. Menestyksen huumassa ja ympäristöpolitiikan pintakuohuissa on vaarana, että yhteiskunnan sosiaaliset ristiriidat jäävät vähemmälle huomiolle ja taloudellisen eriarvoisuuden korjaaminen vain sanalliseksi.

Sosiaalidemokraatit eivät mainosta isosti Turun Sanomissa, ainakaan vielä. Etusivulta löytyy pormestariehdokas Aki Lindenin mainos ja sisäsivuilla on muutamia henkilömainoksia. Niiden tunnuslauseet viittaavat eri tavoin huolenpitoon. Mika Maaskola toteaa yleisesti, että ”pidetään huolta”. Jarmo Rosenlöf haluaa ”huolehtia turkulaisista”. Tähän sopii hyvin se, että sosiaalidemokraateilla on paljon palvelualoilla työskenteleviä ja ammattijärjestöissä toimivia ehdokkaita.

Vasemmisto: Parempi Turku kaikille

Vasemmistoliiton tunnus on minusta mainio, vaikka sen puolueellisesti sanonkin: ”Parempi Turku kaikille, ei harvoille.” Siinä tiivistyy demokratian syventämisen vaatimus, joka ulottuu kaikille politiikan ja kunnan toiminnan lohkoille. En voinut olla katsomatta, mitä muuta löytyy samalta sivulta Vassarien ison mainoksen kanssa. Yläosassa on myönteinen uutinen Sigynin museolaivan telakan tulevasta graffititeoksesta. Loppu osa sivua on vaalien henkilömainoksia.

Turun Vasemmiston puheenjohtajan, Risto Rinteen mainos on korostaa koulutusta, varhaiskasvatusta, nuorisoa ja kulttuuria. Sen ylä- ja alapuolelle on osunut tai osutettu kaksi kokoomuksen asiantuntijain mainosta. Anu Perho korostaa taloudellista kasvua ja Jaana Kiviluote omaa kasvatusalan asiantuntemustaan. Sivulla ovat vielä Ville Roslakan (SDP) terveydenhoidon ammattilaisille suunnattu mainos sekä Lauri Palmusen (Keskusta) ”painava ääni”.

Samassa lehdessä on vielä muutama vasemmistolainen henkilömainos, joilla muistutetaan omia kannattajaryhmiä. Lehteä ei voi selata huomaamatta vasemmiston ilmoituksia. Johannes Yrttiahon ”Linja pitää”. Vassarinaiset Li Andersson, Mirka Muukkonen ja Anna Mäkipää haluavat Turusta ”kaupunkia kaikille, ei harvoille”. Vasemmistofeministit Minna Sumelius ja Mervi Uusitalo-Heikkinen tarjoavat radikaalia kuntapolitiikkaa ja opettajan otetta. Hienoa ja monipuolista näkymistä, taas puolueellisesta sanottuna.

Ketkä ovat lehdestä poissa?

Maksullisesta printtimediasta ovat tällä kertaa poissa monet pienet ehdokaslistat. Ne ovat kuitenkin olemassa katumainoksista. Monet niistä asettuvat vaihtoehdoksi entisille puolueille ja uusia tulokkaita on yllättävän paljon ympäri maata. Tämä viittaa siihen, että tyytymättömyyden pohjavirtoja löytyy. Tutut ja näkyvät ehdokkaat voivat kanavoida tyytymättömien kansalaisten ääniä ja saada paikkoja valtuustoissa. Seuraavassa havaintoja turkulaisesta kattauksesta.

SKP:n kahdeksan ehdokasta vaativat hävittäjämiljardeja kuntien palveluihin. Ne etsivät samoja ääniä kuin Vasemmistoliitto.

Vähän yllättäin päivän lehdestä puuttuivat myös Kristillisdemokraattien mainokset. Heidän nuorekas viisikkonsa vetoaa asiantuntemukseen ja sydämellä välittämiseen.

Kristallipuolueen neljä ehdokasta taas julistavat ilon, totuuden ja rakkauden sanomaa. Ihan pelkällä tunnelmalla vedotaan ja kaikkea hyvää toivotaan.

Avoin puolue on uusi tulokas. Sen ainoa ehdokas Turussa on Johanna Ahonen ja tunnukset ovat vapaus, järki ja rakkaus. Verkkosivujensa perusteella puolue vetoaa yksilön vapauden kannattajiin. Se edustaa nuorekkaampaa ja raikkaampaa yksilön vapautta kuin Liike Nyt.

Myös Liike Nyt on saanut lisää ehdokkaita Turussakin, pääasiassa miespuolisia palvelualojen yrittäjiä ja se yksi julkkis, siis Jethro Rostedt. Ehdokkaita on 21, joukossa vain kaksi naista, joilla kummallakin on merkonomin koulutus.

Piraattipuolue on ratkaissut vaalijulisteen talousongelmat painamalla valtakunnan ehdokkaiden yhteisen julisteen, josta pääsee kuntakohtaiselle sivulle skannaamalla QR-koodin. Sivut on tehty tyylikkäästi, myös kännykän pieneen ruutuun sopiviksi. Eniten ehdokkaita on pääkaupunkiseudulla ja Tampereella. Pohjoisemmasta ovat mukana myös yliopistokaupungit Vaasa, Oulu ja Rovaniemi. Turussa on neljä ehdokasta: kolme atk-asiantuntijaa ja yksi lääkekannabiskonsultti. Onkohan kannabiksesta taas tulossa joissakin piireissä yksilön vapaan valinnan symboli, sen vapauttaminen kun mainitaan piraattien lisäksi avoimen puolueen tavoitteissa.

Yhteenvetona voi sanoa, että puoluekentän oikealla laidalla on monenlaista luottamuksen hakemisen tapaa, voisi sanoa elämyksien markkinataloutta. Yhdet viestittävät konservatiivisia ja kollektiivisia arvoja, toiset taas innostuvat yhteisöllisyydestä piittaamattoman yksilön vapauksista.